La trahison des images/ Η προδοσία των εικόνων |
Γεννημένος στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Ρενέ Μαγκρίτ, σπούδασε στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες.Επηρεάστηκε έντονα από τον Ντανταϊσμό
Χαρακτηριστικό των έργων του είναι η χρήση κοινών αντικειμένων ,με απρόσμενη οπτική , δημιουργώντας το ερώτημα σε κάποιο "τι να σημαίνει το εν λόγω έργο?". "Τιποτα" θα μπορούσε να απαντήσει ο Μαγκρίτ , με τη λογική ότι "αυτά τα έργα εγείρουν το μυστήριο, και όπως κάθε τι μυστήριο, δεν είναι γνωστό, οπότε δεν σημαίνει κατι ". Το μόνο σίγουρο ήταν ότι ο Μαγκρίτ δημιουργούσε με σκοπό να ταρακουνήσει τις προκαταλήψεις και στερεότυπα της εποχής, κάτι το οποίο άφησε σίγουρα παρακαταθήκη στην για την "εξέλιξη" και διαφοροποίηση της τέχνης αργότερα.
Golconda |
The Son of Man, 1946 |
Σε πολλά έργα του , ο Ρ. Μαγκρίτ παρουσιάζει ανθρώπουσ κοστουμαρισμένους, νέους ηλικιακά, με ένα χαρακτηριστικό καπέλο. Όπως αναφέρει, " ο άνθρωπος με το καπέλο είναι ο Κος Μέσος Όρος σε όλη την ανωνυμία του" .
Για τον Μαγκρίτ δεν είχε σημασία η ομοιότητα του αντιγράφου με το πρωτότυπο (αντίγραφο = έργο τέχνης) όπως συμβαίνει στη φωτογραφική απεικόνιση.
The pilgrim |
" Κυρίες, Κύριοι, Σύντροφοι, εκείνη η παλιά ερώτηση «Ποιοι είμαστε;» βρίσκει απογοητευτική απάντηση σ’ αυτόν εδώ τον κόσμο όπου αναγκαστικά ζούμε. Πράγματι, δεν είμαστε παρά οι υπήκοοι αυτού του κόσμου, του τάχα πολιτισμένου, όπου η ευφυΐα και η χαμέρπεια, ο ηρωισμός και η βλακεία, βολεύοντάς τα μια χαρά μεταξύ τους, βρίσκονται εναλλάξ στο προσκήνιο. Είμαστε οι υπήκοοι αυτού του ασυνάρτητου και παράλογου κόσμου, που κατασκευάζει όπλα για να εμποδίσει τον πόλεμο, όπου η επιστήμη χρησιμοποιείται για να καταστρέφει και για να οικοδομεί, για να σκοτώνει και για να παρατείνει τη ζωή των μελλοθάνατων, όπου η πιο παρανοϊκή δραστηριότητα έχει τα πιο αντίθετα αποτελέσματα -ζούμε σ’ έναν κόσμο όπου παντρεύονται για τα λεφτά, όπου χτίζουν παλάτια που σαπίζουν εγκαταλειμμένα στις ακτές. "
~Ρενέ Μαγκρίτ , "Τα κείμενα"
"Η μεγάλη όμως δύναμη είναι ο έρωτας, που μεταφέρει τους ερωτευμένους σ’ έναν κόσμο μαγικό, φτιαγμένο μόνο γι’ αυτούς, τέλεια απομονωμένο και προφυλαγμένο. "
The Lovers I , 1928 |
Ενδιαφέροντα βιβλία :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου